Zmiany w Polskim Ładzie

Dobre czasy, złe czasy
8 lipca 2022
kredyt we frankach szawjcarskich
Wynagrodzenie za korzystanie z kapitału, czyli nie taki diabeł straszny…
2 sierpnia 2022

Zmiany w Polskim Ładzie

Zmiany w Polskim Ładzie - część 3

2022-07-20

Część III

W niniejszym poście zawarłem ostatnią część istotnych informacji dotyczących zmian w PIT obowiązujących od 1 lipca 2022 r.

Możliwość częściowego odliczenia składki zdrowotnej przez niektórych podatników

Polski Ład obowiązujący od 1 stycznia 2022 r. zlikwidował prawo do pomniejszania podatku dochodowego o kwotę stanowiącą 7,75 proc. podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne. Zmiana obowiązująca od 1 lipca 2022 r. częściowo, w zmienionej postaci, to prawo przywraca wprowadzając odliczenie od dochodu lub zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej – zapłaconej przez podatnika składki na ubezpieczenie zdrowotne związanej z działalnością opodatkowaną. Z rozwiązania tego nie skorzystają jednak przedsiębiorcy rozliczający się według skali podatkowej. Dla tych podatników rekompensatą ma być obniżenie stawki podatku określonej w skali podatkowej z 17 do 12 proc.

Skorzystają natomiast przedsiębiorcy rozliczający się według stawki liniowej (19 proc.), nadto prawo do odliczenia części zapłaconych składek zdrowotnych przysługiwać będzie ryczałtowcom i opodatkowanym kartą podatkową.

Wysokość rocznego odliczenia składek jest limitowana dla opodatkowanych podatkiem liniowym. Limit wynosi 8700 zł.

Ryczałtowcy mogą z kolei pomniejszyć przychody o 50 proc. składek na ubezpieczenie zdrowotne zapłaconych w roku podatkowym. W przypadku ryczałtowców nie ma górnej granicy składek, jaka może zostać odliczona.

Z pierwszego przedstawionego wyżej rozwiązania – odliczenia od dochodu – można skorzystać już przy obliczaniu zaliczki na podatek za czerwiec lub II kwartał br. Zaliczenia składek do kosztów uzyskania przychodów, można zaś dokonać dopiero przy rozliczaniu lipca lub III kwartału br.
Warto jednak poczekać ten jeden okres rozliczeniowy, gdyż korzystniejsze jest drugie z rozwiązań.

Wprowadzenie tzw. hipotetycznego podatku należnego za 2022 r. dla podatników korzystających ze likwidowanej ulgi dla klasy średniej.

W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że w przypadku, gdy podatnik na likwidacji ulgi dla klasy średniej straci – zostanie rozliczony według korzystniejszych zasad. Chodzi tu o porównanie wyliczenia podatku wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lipca 2022 r. z wyliczeniem podatku wg zasad obowiązujących od 1 stycznia 2022 r. Korzystny wynik rozliczenia będzie stanowić nadpłatę do zwrotu przez fiskusa.

Autor: Jacek Mościcki, radca prawny i doradca podatkowy