zakaz handlu w niedzielę

zmiany podatkowe

2022-04-29

Część I

Bye, bye abolicjo i ulgo na zakup zabytków

Sejm rozpoczął prace nad rządowym projektem części podatkowej Polskiego Ładu. Czas więc na krótkie omówienie w kilku wpisach najważniejszych zmian, można bowiem śmiało założyć, że wejdą one w życie w kształcie zaproponowanym przez rząd.

Ulga abolicyjna

Zlikwidowana ma zostać ulga abolicyjna i przejściowy podatek od nieujawnionych wcześniej dochodów (w wysokości 8% od podstawy opodatkowania oraz 1% od wniosku do urzędu skarbowego).

Chodzi tu o przychody lub dochody, które nie zostały zadeklarowane w całości lub w części do opodatkowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie PIT, CIT, ustawy o ryczałcie od dochodów ewidencjonowanych, w związku z:

1. nieujawnieniem w całości lub w części tych dochodów (przychodów),
  2. nieujawnieniem w całości lub w części źródła powstania tych dochodów (przychodów),
  3. przeniesieniem lub posiadaniem w jakiejkolwiek formie kapitału poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. stosowaniem postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania w sposób niezgodny z kontekstem użycia postanowień tych umów, z ich celem oraz zamiarami państw-stron tych umów,
  5. nierzeczywistą rezydencją podatkową,
  6. osiągnięciem innej niż wymieniona w pkt 1-5 powyżej korzyści podatkowej.

Praktycznym skutkiem abolicji podatkowej byłoby preferencyjne potraktowanie niektórych podatników.

Ulga abolicyjna od początku budziła kontrowersje, łącznie z zarzutem sprzeczności z Konstytucją RP poprzez:

• naruszenie zasady zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa,
  • naruszenie zasady równości,
  • naruszenia zasady powszechności i równości opodatkowania.

Właśnie z tych powodów Prezydent RP wystąpił do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o zbadanie zgodności przepisów o uldze abolicyjnej z Konstytucją.

Rząd po niewczasie doszedł do przekonania, że skarga Prezydenta ma duże szanse, więc postanowił zlikwidować ulgę z dniem 1 lipca 2022 roku. Uniemożliwi to w praktyce skorzystanie z ulgi, albowiem mimo, że ulga obowiązuje od 1 stycznia br., to wnioski o jej zastosowanie można składać dopiero od 1 października. Nie obawiam się tego, że również zlikwidowanie ulgi zostanie uznane za … sprzeczne z Konstytucją albowiem uważam, że tego rodzaju ulga nie podlega ochronie, jako prawo nabyte.

Ulga na zakup zabytków

Ulga podatkowa w wariancie na nabycie zabytku polega na odliczeniu od podstawy opodatkowania wydatku na nabycie zabytku wpisanego do rejestru zabytków, nie więcej jednak niż kwota odpowiadająca iloczynowi 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej tego zabytku; limit odliczenia na wszystkie inwestycje podatnika z tego tytułu nie może przekroczyć 500 000 zł.

Z ulgi mogą skorzystać podatnicy PIT opłacający podatek według skali podatkowej, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych będący właścicielami lub współwłaścicielami zabytków nieruchomych, którzy ponieśli wydatki na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem, że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł, chociażby symbolicznie, wydatek o charakterze remontowo-konserwatorskim.

Odliczenia wydatków na nabycie zabytku nieruchomego dokonuje się w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym po raz pierwszy na rzecz tego zabytku nieruchomego poniesiono wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane.

W przypadku, gdy kwota rocznego dochodu/przychodu jest niższa niż kwota przysługującego odliczenia, podatnik może odliczać kwotę nieznajdującą pokrycia w rocznym dochodzie/przychodzie maksymalnie przez sześć kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia po raz pierwszy.

Ze skorzystaniem z tego wariantu ulgi nie musimy się spieszyć dlatego, że będzie obowiązywała do końca 2022 r.

Nadal będzie obowiązywała nieco zmieniona ulga na wpłaty na fundusz remontowy oraz na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane dotyczące zabytków, przy czym nadal nie będzie limitu odliczenia, ale chcąc skorzystać z tej ulgi trzeba będzie zakończyć przynajmniej jakiś etap prac i posiadać zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające zakończenie prac.

Chcesz przygotować się do zmian, skontaktuj się z kancelarią.