zmiany podatkowe
8 lipca 2022

2022-06-15

Część II

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o PIT, czas więc na kolejne informacje o zmianach. Tym razem o możliwości powtórnego jednorazowego wyboru formy opodatkowania. Zmiana do ustawy stwarza taką możliwość.

Obniżenie stawki podatkowej do 12%

Obniżenie stawki podatkowej z 17% do 12% w pierwszym przedziale skali podatkowej powoduje, że wybory formy opodatkowania na 2022 r. były dokonywane w oparciu o inne przesłanki i w rezultacie mogą być nieopłacalne. Nie można też wykluczyć, że ten rok potoczy się zgoła inaczej niż planowaliśmy (chociażby wskutek wojny na Ukrainie, inflacji i ich wpływu na sytuację gospodarczą) i nasze dochody lub przychody wzrosną lub obniżą się w stosunku do założeń poczynionych na przełomie 2021 i 2022 r.

Możliwość wyboru opodatkowania

Podatnicy, którzy w 2022 r. opodatkowują swoje dochody podatkiem liniowym lub przychody ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych mają możliwość wyboru opodatkowania na zasadach ogólnych według skali podatkowej. Podatnicy osiągający w 2022 r. dochody m.in. z pozarolniczej działalności gospodarczej, które opodatkowane są podatkiem liniowym będą mogli po zakończeniu 2022 r. dokonać wyboru skali podatkowej dla opodatkowania tych dochodów. Wyboru tego podatnicy dokonają w zeznaniu rocznym PIT-36 za 2022 r. składanym najpóźniej do 2 maja 2023 r. Jeśli jednak podatnik złoży w w/w terminie PIT-36L nie będzie mógł już zmienić swojej decyzji i wybrać skali podatkowej. Podatnicy obowiązani będą obliczać i wpłacać zaliczki należne od dochodów osiąganych w 2022 r. na dotychczasowych zasadach. Decyzji co do wyboru skali podatkowej dla opodatkowania dochodów opodatkowanych w 2022 r. dotyczyć będzie tylko tego roku. Jeśli więc podatnik na początku 2022 r. lub w latach poprzednich wybrał opodatkowanie podatkiem liniowym, to ta forma opodatkowania dotyczy też lat następnych. Zasady tej nie zmieni wybór skali podatkowej do opodatkowania dochodów osiągniętych w 2022 r. Podatnik, który również w 2023 r. nie będzie chciał opodatkować dochodu podatkiem liniowym będzie musiał w ustawowym terminie zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złożyć oświadczenie na piśmie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

Zbliżone zasady obowiązują w stosunku do podatników objętych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Podatnicy osiągający w 2022 r. przychody m.in. z pozarolniczej działalności gospodarczej, które opodatkowane są ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, będą mogli po zakończeniu 2022 r. dokonać wyboru skali podatkowej dla opodatkowania tych przychodów. Wyboru tego podatnicy dokonają w zeznaniu rocznym PIT-36 za 2022 r. W zeznaniu tym podatnicy wykażą dochody, które w trakcie 2022 roku opodatkowywali ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Podatnicy zobowiązani są obliczać i wpłacać miesięcznie lub kwartalnie należny ryczałt od przychodów ewidencjonowanych za 2022 r. na dotychczasowych zasadach. Do 2 maja 2023 r. podatnicy będą mogli podjąć decyzję co do formy opodatkowania tych dochodów/przychodów. Jeśli jednak podatnik złoży w ustawowym terminie PIT-28, w którym wykaże przychody opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, to nie będzie już mógł zmienić swojej decyzji i wybrać skali podatkowej do opodatkowania tych samych przychodów.

W zeznaniu PIT-36 podatnicy wykażą dochód z pozarolniczej działalność gospodarczej na zasadach obowiązujących podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów. Podatnicy obowiązani będą zaprowadzić i uzupełnić podatkową księgę przychodów i rozchodów, w której wykażą osiągnięte w 2022 r. dochody z działalności gospodarczej. Powinni też sporządzić remanent na dzień 1 stycznia i 31 grudnia 2022 r. Wybór skali podatkowej dla opodatkowania dochodów osiągniętych w 2022 r. dotyczyć będzie tylko tego roku podobnie jak opisano to wyżej w stosunku do podatników opodatkowanych podatkiem liniowym.

Zmiana formy opodatkowania w II połowie 2022 roku

Jeśli chodzi o opodatkowanie ryczałtem, to możliwa będzie także zmiana formy opodatkowania w II połowie 2022 roku. Podatnicy osiągający w 2022 r. przychody m.in. z pozarolniczej działalności gospodarczej, które przed 1 lipca 2022 r. opodatkowane są ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, będą mogli w terminie do 22 sierpnia 2022 r. złożyć oświadczenie o rezygnacji z opodatkowania przychodów osiągniętych w II połowie 2022 r. ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Przy czym tam rezygnacja dotyczy także lat następnych (!), chyba że podatnik dokona wyboru innej formy opodatkowania.

Podatnicy, którzy złożą takie oświadczenie, po zakończeniu roku zobowiązani będą złożyć dwa zeznania roczne:

• PIT-28, w którym wykażą przychody osiągnięte w I połowie 2022 r.,
  • oraz PIT-36, w którym wykażą dochody osiągnięte w II połowie 2022 r.