Wyrok TSUE w sprawie frankowiczów. Zielone światło dla kredytobiorców

22 października 2019

Wyrok TSUE w sprawie frankowiczów. Zielone światło dla kredytobiorców

2019-10-17

3 października 2019 r. Trybunał Sprawiedliwości UE wydał wyrok w sprawie małżeństwa, które zawarło z Raiffeisen Bank umowę kredytu hipotecznego, którego wartość wyrażona była w złotych polskich, ale indeksowana była do franka szwajcarskiego. TSUE orzekł, że prawo UE nie stoi na przeszkodzie temu, aby po stwierdzeniu nieuczciwego charakteru niektórych warunków umowy kredytu indeksowanego do waluty obcej sąd krajowy orzekł, że umowa ta, bez takich warunków, nie może nadal obowiązywać. Trybunał dał więc zielone światło dla unieważnienia umowy, pod warunkiem, że to unieważnienie jest w interesie konsumentów. Zdaniem Trybunału, sąd krajowy może też orzec o przewalutowaniu tzn. może uznać, że kredyt jest w istocie kredytem złotówkowym, oprocentowanym według stawki LIBOR.

Wyrok TSUE może być korzystny dla wszystkich osób, które zaciągnęły kredyty hipoteczne we franku szwajcarskim, zarówno indeksowane jak i denominowane. Istotne jest to, że wyrok ten nie wprowadzi automatycznie zmian w umowach kredytowych, stanowi jednakże cenny drogowskaz dla sądów rozstrzygających sprawy frankowe i mocny oręż w walce z bankami.

Nadmienić również należy, że zapadają pierwsze wyroki korzystające z najnowszego orzeczenia TSUE. 14 października 2019 r. Sąd Apelacyjny w Warszawie wydał korzystny dla kredytobiorców prawomocny wyrok w sprawie kredytu indeksowanego do CHF Getin Noble Banku. Sąd ten wskazał trzecią, obok nieważności i kredytu w złotówkach ze stawką LiBOR, możliwą drogę rozstrzygnięcia, to jest potraktowanie kredytu jako złotówkowego bez oprocentowania.

Trzeba jednak pamiętać, że sprawy kredytów frankowych ze swojej natury są skomplikowane i wielopłaszczyznowe. Każda sytuacja jest odmienna, wymaga indywidualnego i fachowego podejścia uwzględniającego zarówno aspekty prawne jak i analizę finansową.

Kancelaria oferuje kompleksową pomoc w zakresie umów kredytowych obejmującą zarówno wstępną analizę sprawy, reprezentowanie w rozmowach z bankami jak i prowadzenie postępowania sądowego. Z wystąpieniem przeciwko bankowi nie warto czekać (chociażby z uwagi na możliwość przedawnienia roszczeń).

Zachęcamy Państwa do współpracy z Kancelarią.