Opodatkowanie przychodu wspólnika spółki cichej

Korzystanie przez pracownika ze służbowego komputera w celach prywatnych w czasie pracy a naruszenie obowiązków pracowniczych
6 listopada 2018
Zmiany w Kodeksie pracy w 2019 r.
7 grudnia 2018

Opodatkowanie przychodu wspólnika spółki cichej

2018-11-06

Klientem Kancelarii był wspólnik spółki jawnej, która zawarła z osobą fizyczną umowę spółki cichej. W ramach umowy spółki cichej wspólnik cichy zobowiązał się wnieść wkład pieniężny z przeznaczeniem na finansowanie jednego elementu działalności przedsiębiorstwa, tj. na działalność wyłącznie jednej z aptek prowadzonych przez spółkę jawną. Na mocy umowy spółki cichej wspólnikowi cichemu przysługiwał udział w zysku przedsiębiorstwa osiąganego z tytułu prowadzenia wspomnianej apteki.

W związku z wątpliwościami dotyczącymi opodatkowania przychodów wspólnika cichego wystąpiono o wydanie interpretacji podatkowej, zadając między innymi pytania: w jaki sposób spółka (wspólnicy) i wspólnik cichy powinna kwalifikować wynagrodzenie otrzymywane przez wspólnika cichego w związku z realizacją umowy spółki cichej oraz czy spółka będzie zobowiązana pobierać podatek u źródła, a także w jaki sposób spółka (wspólnicy) i wspólnik cichy ma rozliczać przychody i koszty związane z umową spółki cichej?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej wskazał, iż właściwym jest potraktowanie wniesienia wkładu przez wspólnika cichego jako udzielenie pożyczki, jeżeli przedmiotem wkładu są pieniądze lub rzeczy oznaczone co do gatunku, a przychód z tytułu jego uczestnictwa w spółce cichej należy zakwalifikować jako przychód z tytułu odsetek od pożyczek.

W wyniku skargi na interpretację indywidualną stanowisko w sprawie zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu.

WSA uwzględnił skargę wniesioną w imieniu klienta podzielając w całości jej argumentację.

Sąd podkreślił, iż obecnie spółka cicha jest umową nienazwaną, zgodnie z którą wspólnik cichy partycypuje w zysku przedsiębiorstwa, a po zakończeniu umowy może żądać zwrotu zrewaloryzowanego wkładu. Nie można zatem uznać, iż wspólnik cichy udzielił spółce jawnej pożyczki, gdyż przy umowie pożyczki pożyczkodawca uprawniony jest do otrzymania zwrotu kwoty pożyczki w całości oraz ewentualnych odsetek, jednakże ich wysokość nie jest uzależniona od gospodarczego powodzenia inwestycji.

Ponadto, w ocenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, udział w zysku osiągnięty przez wspólnika cichego nie może być zakwalifikowany jako przychód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, gdyż spółka cicha nie posiada osobowości prawnej, ani też jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W związku z tym Przychody wspólnika cichego należy zakwalifikować jako przychody z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 PIT). Do opodatkowania dochodów wspólników spółki cichej winien mieć również odpowiednie zastosowanie art. 8 ust. 1 PIT, zgodnie z którym przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, a taki charakter niewątpliwie ma spółka cicha, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku oraz łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali podatkowej.

Sąd wskazał również, iż wspólnik cichy zobowiązany jest do samoobliczenia podatku dochodowego bez pośrednictwa płatnika.

Wojewódzki Sąd Administracyjny, w związku z poczynionymi ustaleniami, wyrokiem z października 2018 r. uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną i zasądził od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz klienta zwrot kosztów postępowania.

Z pełną treścią wyroku można zapoznać się tutaj. natomiast w zakładce Opisy spraw>Spółki znajdą Państwo informacje na tema spółki cichej.