Mechanizm podzielonej płatności – split payment

Podpisywanie dokumentów przy zakładaniu spółki w trybie S24
15 grudnia 2017
Nowe regulacje dotyczące przedawnienia roszczeń
17 lipca 2018

Mechanizm podzielonej płatności – split payment

Mechanizm podzielonej płatności - split payment

2018-07-06

Od 1 lipca 2018 r. obowiązuje na podstawie art. 108 a-d ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) dobrowolny mechanizm podzielonej płatności (MPP, split payment).

Dotyczy on transakcji dokonywanych pomiędzy przedsiębiorcami (B2B). Stroną decydującą o jego stosowaniu jest nabywca towaru lub usługi (podatnik VAT). Strony transakcji mogą się umówić co do stosowania MPP, ale w przypadku niedotrzymania uzgodnień ze skutkami jedynie w sferze cywilnej.

MPP polega na tym, że:

• zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek VAT,
  • zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo – kredytowej (SKOK), dla których jest prowadzony rachunek VAT, albo jest rozliczana w inny sposób. Bank lub SKOK automatycznie otwiera rachunek VAT do rachunku rozliczeniowego przedsiębiorcy.

Otwarcie i prowadzenie rachunku VAT nie wymaga zawarcia odrębnej umowy z bankiem oraz jest wolne od dodatkowych prowizji i opłat dla banku (może on  jednak pobierać opłaty za operacje np. za przelewy). Nie trzeba wnioskować o otwarcie rachunku, bank otwiera i utrzymuje rachunek obligatoryjnie.

Środki z rachunku VAT mogą być wykorzystane w ograniczonym stopniu, m.in: do uregulowania kwoty VAT wykazanej na fakturze z tytułu zakupu towarów lub usług oraz do zapłaty podatku VAT do urzędu skarbowego, można również zapłacić dodatkowe zobowiązanie VAT, odsetki za zwłokę w VAT.

Stosując MPP wypełnia się jeden przelew tzw. komunikat przelewu, który jest udostępniany przez bank lub SKOK. Wówczas bank lub SKOK podzieli płatność i przekaże wskazaną w komunikacie kwotę VAT na rachunek dostawcy, a pozostałą kwotę na rachunek standardowy.

W komunikacie przelewu nabywca wskazuje kwotę podatku VAT (lub część), kwotę sprzedaży brutto (lub część), nr faktury w związku z którą dokonywana jest płatność, NIP dostawcy.  Bank automatycznie rozdzieli należność za fakturę na kwotę netto, która trafi na rachunek rozliczeniowy sprzedawcy i na kwotę VAT, która zostanie przelana na rachunek VAT sprzedawcy.

Stosując MPP nie można dokonywać płatności bezpośrednio na rachunek VAT.

Nie można też dokonywać płatności zbiorczych (sumując kilka faktur w jednej zapłacie), każdą z faktur należy uregulować osobno.

Środki pieniężne zgromadzone na rachunku VAT oraz na rachunku rozliczeniowym w wysokości odpowiadającej kwocie podatku VAT wskazanej w komunikacie przelewu, są wolne od zajęcia na postawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego dotyczącego egzekucji lub zabezpieczenia innych należności niż podatek VAT.

Wierzytelności z rachunku VAT nie mogą być przedmiotem zabezpieczenia rzeczowego.

Po wejściu  w życie MPP, płatność podzielona dokonana na konto osobiste (oszczędnościowe), zostanie zwrócona przez bank (tak zapowiadają niektóre banki) odbiorcy na rachunek zleceniodawcy.

Przepisy o podzielnej płatności nie obejmą przedsiębiorców rozliczających się przez zwykłe rachunki oszczędnościowe.

Ministerstwo Finansów potwierdziło, że system podzielnej płatności nie będzie stosowany do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą jeśli rozliczają się za pośrednictwem prywatnych rachunków (konta osobiste/ oszczędnościowe).

W związku z dobrowolnością stosowania MPP,  ustawa o VAT przewiduje  rozwiązania, dające  korzyści tym podatnikom, którzy zdecydują się na wybór omawianego mechanizmu płatności:
– przede wszystkim do podatników, którzy będą stosować MPP, nie będą miały zastosowania sankcje przewidziane w art. 112b i art. 112c ustawy o VAT  oraz przepisy działu Xa tej ustawy, które stanowią o solidarnej odpowiedzialności podatkowej nabywcy za zaległości podatkowe dostawcy w szczególnych przypadkach (m.in. wyroby stalowe, paliwa),

– ponadto, jeżeli podatnik, stosujący MPP, wystąpi z wnioskiem złożonym wraz z deklaracją podatkową o zwrot różnicy podatku na rachunek VAT, wówczas taki zwrot otrzyma w terminie 25 dni licząc od dnia złożenia rozliczenia. Zwrot w tym terminie dotyczyć ma całej kwoty nadwyżki podatku naliczonego, niezależnie od tego, czy faktury, z których wynika wykazany podatek naliczony, zostały zapłacone z zastosowaniem MPP czy nie. Zgodnie z ustawą Naczelnik urzędu skarbowego nie będzie mógł również wydłużyć 25-dniowego terminu na zwrot, tak jak może to mieć miejsce przy dokonywaniu zwrotu przy standardowej płatności,
– wobec podatników stosujących MPP nie będą miały zastosowania sankcje przewidziane w art. 56b Ordynacji podatkowej, tj. podwyższona stawka odsetek za zwłokę w odniesieniu do zaległości w podatku VAT. Podwyższona stawka odsetek nie będzie miała zastosowania do zaległości powstałej za okres, za który podatnik w złożonej deklaracji podatkowej wykazał kwotę podatku naliczonego, której 95% wynika z faktur, które zostały zapłacone z zastosowaniem MPP.

Powyższych korzyści  nie stosuje się do podatnika, który wiedział, że faktura zapłacona z zastosowaniem MPP:

1. została wystawiona przez podmiot nieistniejący;
  2. stwierdza czynności, które nie zostały dokonane;
  3. podaje kwoty niezgodne z rzeczywistością;
  4. potwierdza czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i art. 83 Kodeksu cywilnego.

Jeżeli zapłata zobowiązania podatkowego z tytułu podatku następuje w całości z rachunku VAT w terminie wcześniejszym niż termin zapłaty podatku, kwotę zobowiązania podatkowego z tytułu podatku można obniżyć o kwotę wyliczoną według wzoru:

w którym poszczególne symbole oznaczają:

S – kwotę, o którą obniża się kwotę zobowiązania podatkowego z tytułu podatku,

Z – kwotę zobowiązania podatkowego z tytułu podatku wynikającą z deklaracji podatkowej przed obniżeniem tego zobowiązania,

r – stopę referencyjną Narodowego Banku Polskiego obowiązującą na dwa dni robocze przed dniem zapłaty podatku,

n – liczbę dni od dnia, w którym obciążono rachunek bankowy albo rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, z wyłączeniem tego dnia, do dnia, w którym upływa termin zapłaty podatku, włącznie z tym dniem.

Kwotę, o którą obniża się kwotę zobowiązania podatkowego z tytułu podatku, zaokrągla się do pełnych złotych.

Możesz dowiedzieć się więcej na temat MPP kontaktując się z Kancelarią.