Czy można potwierdzać czynność fałszywego organu spółki?

Zwrot składek ZUS od pracownika w razie uznania umowy cywilnoprawnej za umowę o pracę.
7 marca 2019
Czy fiskus zawsze doręczy pismo elektronicznie?
3 kwietnia 2019

Czy można potwierdzać czynność fałszywego organu spółki?

2019-04-03

Z dniem 1 marca 2019 roku w życie wszedł znowelizowany przepis art. 39 Kodeksu Cywilnego,
który może okazać się dość ważny gdy prowadzimy spółkę.

Przed nowelizacją przepis brzmiał następująco:

Art. 39

• 1. Kto jako organ osoby prawnej zawarł umowę w jej imieniu nie będąc jej organem albo przekraczając zakres umocowania takiego organu, obowiązany jest do zwrotu tego, co otrzymał od drugiej strony w wykonaniu umowy, oraz do naprawienia szkody, którą druga strona poniosła przez to, że zawarła umowę nie wiedząc o braku umocowania.
  • 2. Przepis powyższy stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy umowa została zawarta w imieniu osoby prawnej, która nie istnieje.

Po 1 marca 2019 roku przepis jest wyraźnie bardziej obszerny i wygląda tak:

Art. 39

• 1. Jeżeli zawierający umowę jako organ osoby prawnej nie ma umocowania albo przekroczy jego zakres, ważność umowy zależy od jej potwierdzenia przez osobę prawną, w której imieniu umowa została zawarta.
  • 2. Druga strona może wyznaczyć osobie prawnej, w której imieniu umowa została zawarta, odpowiedni termin do potwierdzenia umowy; staje się wolna po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu.
  • 3. W braku potwierdzenia ten, kto zawarł umowę jako organ osoby prawnej, obowiązany jest do zwrotu tego, co otrzymał od drugiej strony w wykonaniu umowy, oraz do naprawienia szkody, którą druga strona poniosła przez to, że zawarła umowę nie wiedząc o braku umocowania
    lub o przekroczeniu jego zakresu.
  • 4. Jednostronna czynność prawna dokonana przez działającego jako organ osoby prawnej bez umocowania albo z przekroczeniem jego zakresu jest nieważna. Jednakże gdy ten, komu zostało złożone oświadczenie woli w imieniu osoby prawnej, zgodził się na działanie bez umocowania, stosuje się odpowiednio przepisy o zawarciu umowy bez umocowania.
  • 5. Przepis § 3 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy czynność prawna została dokonana w imieniu osoby prawnej, która nie istnieje.

Zasadnicza zmiana polega na tym, że czynność dokonana przez „fałszywy” organ lub z przekroczeniem uprawnień nie jest już zawsze bezwzględnie nieważna. Może zyskać ważność przez jej potwierdzenie przez stronę, w której imieniu ten organ działał.

Dopiero gdyby strona uprawniona nie potwierdziła ważności tej czynności, to czynność staje się nieważna i pojawia się obowiązek zwrotu świadczeń otrzymanych przy wykonywaniu szkody oraz naprawienia szkody (jeśli wystąpiła).

Co ważne, nowy przepis ułatwia dochodzenie odszkodowania w przypadku gdyby okazało się,
że osoba prawna nigdy nie istniała
. Wtedy też można domagać się odszkodowania od osoby fizycznej, która działała za nieistniejącą osobę (oszusta).

Jest tylko jeden warunek podlegania pod nowe prawo – zgodnie z art. 36 ustawy nowelizującej ten kodeks (Ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym) aktualny przepis stosujemy wtedy, gdy nie toczy się z tego artykułu (przyp.: art. 39 kodeksu cywilnego) wcześniej wszczęte postępowanie sądowe. Czy to spora przeszkoda? Nie – można śmiało założyć, że około 99% przedsiębiorców pod nowy przepis podlega.

Zmiana  jest oceniana jednoznacznie jako korzystna. Osobie prawnej wreszcie daje się wybór co robić z czynnością, która wcześniej byłaby od razu nieważna – a przecież nie każda taka czynność musiała być automatycznie niezgodna z interesem spółki. Rozszerzono również zakres odpowiedzialności odszkodowawczej, co pozwoli lepiej zabezpieczyć interesy mocodawcy i być może ograniczyć ilość nadużyć.