Work – life balance w prawie pracy

kontrola trzeźwości
Zmiany w prawie pracy w 2023 roku – kontrola trzeźwości pracowników
20 lutego 2023
Przekształcanie jednoosobowej działalności na sp. z o.o.
Przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o.
28 lutego 2023

Work – life balance w prawie pracy

Work life balance

Przekazana w tym miesiącu do Senatu nowelizacja kodeksu pracy jest implementacją do krajowego porządku prawnego dwóch unijnych dyrektyw (dyrektywy 2019/1152 oraz dyrektywy 2019/1158). Nowelizacja to przede wszystkim zwiększenie uprawnień pracowników posiadających dzieci. Nowe przepisy mają wejść w życie po upływie 21 dni od ich ogłoszenia.

Poniżej przedstawiamy najważniejsze zmiany.

1. Wydłużenie urlopu rodzicielskiego z 32 tygodni w sytuacji urodzenia jednego dziecka (34 tygodnie przy ciąży mnogiej) do odpowiednio 41 i 43 tygodni.
  2. Zasiłek macierzyński w wysokości 70 % podstawy wymiaru za cały okres urlopu rodzicielskiego dla obojga rodziców.
  3. Gwarancja urlopu rodzicielskiego dla każdego z rodziców w wymiarze 9 tygodni. Urlop ten nie będzie mógł być przeniesiony na drugiego z rodziców.
  4. Uzależnienie prawa ojca do urlopu rodzicielskiego od pozostawania matki dziecka w zatrudnieniu (ubezpieczeniu) w dniu porodu.
  5. Szersze stosowanie elastycznej organizacji pracy (m.in. indywidualnego czasu pracy, pracy zdalnej, pracy w niepełnym wymiarze).
  6. Możliwość zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej  w wymiarze 2 dni lub 16 godzin z zachowaniem prawa do połowy wynagrodzenia. Ze zwolnienia będzie można skorzystać w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem jeżeli niezbędna jest natychmiastowa obecność pracownika.
  7. Bezpłatny urlop opiekuńczy w wymiarze 5 dni w roku kalendarzowym w celu zapewnienia osobistej opieki lub wsparcia osobie będącej członkiem rodziny lub zamieszkującej w tym samym gospodarstwie, która wymaga opieki lub wsparcia z poważnych względów medycznych.
  8. Dwie dodatkowe przerwy wliczane do czasu pracy. Pracownik będzie miał prawo do drugiej przerwy trwającej co najmniej 15 minut w przypadku gdy dobowy wymiar czasu pracy jest dłuższy niż 9 godzin oraz prawo do trzeciej przerwy trwającej co najmniej 15 minut jeżeli dobowy wymiar czasu pracy jest dłuższy niż 16 godzin.
  9. Rozszerzenie katalogu informacji jakie pracodawcy muszą przekazywać pracownikom m.in. o prawie pracownika do szkoleń, wymiarze przysługującego płatnego urlopu, obowiązujących zasadach rozwiązania stosunku pracy.
  10. Zakaz zabraniania pracownikowi jednoczesnego pozostawania w stosunku pracy z innym pracodawcą i zakaz dyskryminacji z tego powodu.
  11. Prawo pracownika zatrudnionego co najmniej 6 miesięcy do wystąpienia raz do roku o zmianę rodzaju umowy na umowę o pracę na czas nieokreślony lub o bezpieczniejsze i bardziej przewidywalne warunki pracy.