Pozasądowe rozwiązywanie sporów a nowy wymóg formalny pozwu

Doręczanie pism pełnomocnikowi przez urząd skarbowy
15 grudnia 2017
Nowe zasady obliczania odsetek
15 grudnia 2017

Pozasądowe rozwiązywanie sporów a nowy wymóg formalny pozwu

Informujemy, że od 1.01.2016 r. obowiązuje istotna zmiana w procedurze cywilnej, wprowadzona ustawą z dnia 10 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów.

Regulacje wprowadzone powyższą ustawą, mają na celu skłonienie stron do skorzystania z metod polubownego rozwiązywania sporów. Rozpowszechnianiu pozasądowego załatwiania spraw ma sprzyjać zmiana przepisów Kodeksu postępowania cywilnego, a mianowicie dodanie pkt 3. w art. 187 w § 1. Nowe brzmienie przepisu nakłada na powoda obowiązek zamieszczenia w pozwie informacji, czy strony podjęły próbę mediacji lub innego pozasądowego sposobu rozwiązania sporu, a w przypadku gdy takich prób nie podjęto, wyjaśnienie przyczyn ich niepodjęcia. W konsekwencji, wprowadzono kolejny wymóg formalny dla pozwu, którego niedopełnienie stanowić będzie istotny brak formalny. Zawarcie takiej informacji w pozwie jest obligatoryjne.

W związku z powyższym, strony jeszcze przed wdaniem się w spór, powinny podjąć próbę porozumienia się poprzez: mediacje, negocjacje, rokowania, wymianę korespondencji czy bezpośredni kontakt w celu załatwienia sprawy na etapie przedsądowym. W założeniu, wprowadzona zmiana ma doprowadzić do zmniejszenia liczby postępowań sądowych oraz rozpropagowania metod polubownego rozwiązywania sporów.