Dzisiaj zaczynają obowiązywać nowe przepisy BHP dla stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe. Pracodawców czekają wydatki.

Jak pokryć stratę w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością?
Jak pokryć stratę w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością
9 listopada 2023
Kapitał zakładowy spółki z o.o.
1 grudnia 2023

17 listopada 2023 r. zaczyna obowiązywać rozporządzenie z dnia 18 października 2023 r. Ministra Rodziny i Polityki Socjalnej zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.

Pracodawcy mają 6 miesięcy na dostosowanie funkcjonujących stanowisk pracy do nowych przepisów. Należy mieć jednak na uwadze to, że w przypadku stanowisk pracy tworzonych po 17 listopada br. okres przejściowy nie obowiązuje.  Stanowisko pracy powinno spełniać określone w rozporządzeniu wymagania niezależnie od tego czy korzysta z niego pracownik, praktykant czy stażysta.

Poniżej prezentujemy najważniejsze zmiany:

• pracodawca ma obowiązek zapewnienia pracownikowi nie tylko okularów, ale także soczewek kontaktowych korygujące wzrok, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego;
  • w przypadku pracy na laptopie co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy stanowisko pracy powinno być wyposażone w stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę zapewniającą ustawienie monitora tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika oraz w dodatkową klawiaturę i mysz;
  • jeżeli przy pracy istnieje konieczność korzystania z dokumentów, na życzenie pracownika należy stanowisko pracy wyposażyć w uchwyt na dokumenty, posiadający regulację ustawienia wysokości, pochylenia oraz odległości od pracownika;
  • na życzenie pracownika stanowisko pracy należy wyposażyć w podnóżek;
  • krzesła stanowiące wyposażenie stanowiska pracy powinny być wyposażone m.in. w co najmniej pięciopodporową podstawę z kółkami jezdnymi, regulowane podłokietniki, regulację wysokości siedziska i możliwość obrotu wokół osi pionowej o 360 stopni;
  • oświetlenie powinno zapewniać komfort pracy wzrokowej i powinno zostać dostosowane do rodzaju wykonywanych prac;
  • ustawienie monitora ekranowego i innych elementów wyposażenia (np. klawiatury i myszki) nie powinno wymuszać  niewygodnych ruchów głowy i szyi, górna krawędź monitora powinna znajdować się na wysokości oczu pracownika a jego ustawienie powinno ograniczać olśnienie i odbicia światła.